Którym obiektywem zrobię najlepsze zdjęcia?

Jaki kupić obiektyw do…

(Canona, Nikona, Sony, do lustrzanki nie-pełnoklatkowej, na śluby…)

wyniki wyszukiwania grafik dla obiektywu

To pytanie zadano już w internecie tysiące (miliony?) razy. Ten wpis nie jest po to, by odpowiadać na to pytanie, bo jednej słusznej odpowiedzi nie ma, ale by dać Ci małą podpowiedź, jak w poszukiwaniach wykorzystać magię liczb i całkiem mierzalne i policzalne przesłanki z pogranicza e-społeczności i SEO.

Procedura:

1 Wpisz nazwy wymarzonych obiektywów w okienko wyszukiwania Google

2 Kliknij zakładkę „Grafika”

3 Policz ile widzisz zdjęć przedstawiających obiektyw a ile wykonanych tym obiektywem.

A oto rozwiązanie zagadki:

Jeśli większość zdjęć zrobiono tym obiektywem – to jest dobra maszyna! Jeśli większość zdjęć zrobione temu obiektywowi  – olać. Koniec procedury 🙂

Oczywiście obiektywy wybitne robią wybitne zdjęcia więc będą one bardziej atrakcyjne dla userów niż zdjęcia samego sprzętu. Po drugie, wybitnych obiektywów używają wybitnie fotografowie – a oni mają większą szanse zrobić świetne zdjęcie. W uproszczeniu można powiedzieć że robią zdjęcia wyglądające lepiej niż obiektywy którymi je zrobiono 🙂 Naciągane? Zdziwiłbyś się, jak ciężką przypadłością jest u niektórych tzw. onanizm sprzętowy.

Nie wierzysz że to działa? To masz kilka przykładów:

Tu mamy obrazki pojawiające się pod hasłem „Canon EF 135 2.0” – To obiektyw wybitny i często używany przez prosów. Przy mojej wielkości okna przeglądarki widzę przed sobą 31 zdjęć, z czego 11 to zdjęcia samego obiektywu.

Tutaj, analogiczne wyniki dla „canon EF 24mm f/1.4” – tym razem w oknie tej samej wielkości zmieściło się 30 wyników „obrazkowych”, z czego także 11 wyników prezentuje zdjęcia sprzętu, a reszta wykonane tym sprzętem.

To były dwa obiektywy, powszechnie  używane za doskonałe konstrukcje.

A teraz dla odmiany zobacz to. 31 wyników na stronie, z czego 31 to zdjęcie obiektywu. Niestety to wynik niezbyt pochlebny dla „sigma 24-70 f2.8 ex dg” Rzeczywiście, mimo wysokiej półki cenowej , ten obiektyw nie zyskał wielkiego grona zwolenników wśród fotografów. Czyli punkt dla onanistów.

Do czego obiektyw jest idealny? Mój „patent”  odpowiada i na to pytanie. Na przykład jak widzisz „canon 65 f/2.8 mp-e 1-5x” jest świetny do makro i do niczego innego.

Czy wyniki są idealne? Jasne że nie. Po pierwsze, „stare” graty mają przewagę.  Jeśli obiektyw jest nowy, to pojawia się w wielu recenzjach sprzętu a nikt nie zdążył nim zrobić świetnego zdjęcia. Przy okazji dodam że „świetnego” oznacza tu tyle, co „będącego wysoko w wynikach google”. Świetne, czyli ludzie często je  linkują lub pojawia się na wysoko rankowanych stronach.

Drugi problem –  jeśli zdjęcie pojawia się wysoko pod hasłem którym jest nazwa obiektywu – to nie daje 100% pewności że zrobiono je tym samym obiektywem. Wystarczy że zdjęcie pojawia się na stronie, gdzie  dany obiektyw jest wspomniany – na przykład dla porównania.

PS. Dziś jest luty 2018 i proporcje się mocno zmieniły. Wśród obrazków które mają odpowiadać na zapytanie jest dużo więcej zdjęć obiektywów a mniej  obiektywem wykonanych. Teraz jest pół na pół  dla obiektywów bardzo dobrych i miażdżąca przewaga zdjęć produktu dla słabszych.

Możliwe powody?

Po pierwsze, wcześniej Google „patrzył” jaki jest tytuł wpisu (słowa w treści, itd) który zawierał zdjęcie. Obecnie  coraz lepiej rozumie co to jest obiektyw i potrafi go rozpoznać na zdjęciu.

Powód 2: Google coraz więcej miejsca poświęca rodzajowi treści jakimi są produkty, a to dlatego że posiadacze tych treści są skłonni to do promowania ich (czytaj wydawania pieniędzy).

Zgadnij, czy ta tendencja będzie narastać?

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *