Lorem ipsum – ktoś jeszcze nie wie, co to znaczy?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Proin nibh augue, suscipit a, scelerisque sed, lacinia in, mi. Cras vel lorem. Etiam pellentesque aliquet tellus. Phasellus pharetra nulla ac diam.

Widziałeś ten tekst wiele razy na stronach www – czy zastanawiałeś się jednak co to właściwie znaczy? Jeśli nie to dobrze – celem umieszczania na powstających stronach jest użycie „wypełniacza” który pozwala zobaczyć jak tekst się „wlewa” na stronę, nie przyciągając uwagi swoją treścią.

Oczywiście zamierzam wszystko popsuć i zamieścić tłumaczenia ze „starożytkowego” na polski, co gorsza nie tylko literackie, ale też moje własne. No to jazda – tłumaczenie literackie wygląda tak:

Nie ma zatem takiego człowieka, który kocha cierpienie samo w sobie, kto by do niego dążył lub chciał go doświadczyć, tylko dlatego, że jest to cierpienie, a dlatego, że czasami zdarzają się takie okoliczności, w których to cierpienie może doprowadzić go do jakiejś wielkiej przyjemności. Dając przykład banalny: któż z nas kiedyś nie podejmował się trudnego wysiłku fizycznego mając na względzie uzyskanie z tego korzyści? Kto ma jakiekolwiek prawo obwiniać człowieka, który wybiera przyjemność nie wiążącą się z przykrymi konsekwencjami, albo tego, kto unika takiego cierpienia, które nie prowadzi do przyjemności?” (i dalej: „jednocześnie potępiamy ze słusznym oburzeniem i czujemy niechęć do ludzi, którzy są tak owładnięci urokami nietrwałej przyjemności, tak zaślepieni jej pragnieniem, że nie dostrzegają, iż następstwem ich postępowania będą z pewnością cierpienie i trudności.

Gdyby grupą docelową był młody odbiorca, ten tekst mógłby brzmieć:

Lubisz jak jest fajnie, a nie lubisz jak nie jest fajnie? To faaaajnie!!

To znaczy że jak już znosisz kiedy jest NIE-FAJNIE to dlatego żeby potem było fajniej! Pewnie że nie jest fajnie kiedy jest ZA FAJNIE bo można łatwo przefajnić – a wtedy szybko przekonasz się że jesteś w czarnej dupie i że jest niefajnie.

Żeby było W-SAM-RAZ-FAJNIE skorzystaj z oferty netwritingu na WWWin.pl – Twoje fajne strony, yo!

Oto wzorcowy tekst reklamowy – krótko, zwięźle, z odniesieniem do promowanego produktu, język jest (z grubsza) zrozumiały dla czytelnika i jest wezwanie do pożądanej akcji. Fajnie?!

Mam nadzieję że już nigdy nie spojrzysz obojętnie na ten fragment utworu Cycerona „O granicach dobra i zła”.

2 Comments

  1. Idąc w kierunku wolnego tłumaczenia dobra byłaby sentencja:
    Lepiej jak jest gorzej, bo może być lepiej. Gorzej jak jest lepiej, bo może być gorzej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *